2022. nov 28.

Alternatíva

írta: Imperin
Alternatíva

social-media-gea8916af8_1920.jpg

 

Eljött az én életemben is, hogy lázadok. Vagyis, tulajdonképpen már régóta lázadok, de lehet nem akkor, mikor kellett volna. Mondták is régen, „Ha most nem lázadsz, akkor majd felnőttként fogsz és akkor sokan legyintenek rád, rosszabb esetben csapnak.” Hát tény, hogy nem szeretik az emberek, amikor számukra nem feltétlenül a legkényelmesebb ötleteimmel állok elő. Egyik projektem a koliban az volt, hogy bizottsági és közösségi szinten is létrehozhatnánk egy Discord szervert, hogy egyrészt ne kelljen Zuckerberg eszközeit használni (~használnom~, igen, bevallom kicsi önző érdek is volt mögötte), hanem a 18 messenger csoport és 5 facebook csoport helyett minden egy helyen áramoljon. Eljutottam oda fél év alatt, hogy Béta verzió alatt csak a bizottságok szintjén használjuk a Discordot, és februárban döntenek arról, hogy kell-e vagy sem. (van egy érzésem, hogy nem kell nekik)

Azonban az alternatívákért megőrülök! Szinte mindig is azt kerestem, hogy mit hogyan lehetne másképp csinálni. Először Facebookom volt még 201? eleje körül, ami még általános iskola végéig, de inkább gimi elejéig ment is az instával együtt, de aztán a linuxos korszakomban elkezdődött az infós pályafutásom kezdete. Informatikus ugyan nem lettem, sem profi programozó, de az alternatíva vadászat megkezdődött. Tumblr, Amino, Reddit, Blogger, Twitter minden is volt, csak ne a Facebookot kelljen használni. Üzenetküldőknél is meg volt ennek a köre, azonban most, hogy a Twitter körül botrány van, illetve, mert a #HunTwitter kicsit unalmassá vált számomra, innen is távozok, s a profilomat inaktiváltam. Visszatérve egy kicsit, a #HunTwittert pontosabban olyan buboréknak írnám le, ahol panaszkodás és nyáladzás történik, de ideológiai szempontból rugalmatlan és vitára aligha nyitott közösség lenne. Jó, vita szokott lenni, de ritkán találkozok olyannal, aminek végkimenetele kompromisszum képes lett volna, vagy egymást tiszteletben tartva értelmes konklúziót levonva ért volna véget.

Na mindegy, lényeg, hogy dobbantottam és kikötöttem a fediverzumban. Csodálatos egy találmány, az már biztos! Összeadva az órákat, napokat töltöttem el, hogy jobban utána járjak mi is ez valójában. Erről én most nem írok, mert megannyi embertárunk írt már jobbat mint, amilyet én tudnék, mindenesetre egy linket beszúrok.

Az említett Mastodon viszont csak egy a sok fediverzumra kapcsolódott szoftver közül, és a kínálat hatalmas belőlük. Ma használunk Messengert, WhatsAppot, meg esetleg Vibert, minden rajtuk keresztül küldött üzenet csak ugyanazon alkalmazáson képes megjelenni, de már a „régi” időkben (nekem az, akkor még nem éltem) használatban volt az XMPP protokoll vagy Mátrix, mely univerzális üzenetküldőként funkcionált. Tök király szerintem, hogy írhatsz szinte bármiről, és fogadhatsz hasonlóan szinte bármire üzeneteket, teljesen mindegy mit használsz, a lényeg, hogy ott te kényelmesen érzed magad.

 

Miért jó egy födiverzumhoz kapcsolt közösségi oldal?

Mert nem nagy cégek gyűjtik rólad az adataidat és nem algoritmusok döntik el, hogy mit láss és mit ne. Nem tudják felvásárolni a pénzes emberek az egész céget, mert nincs cég, hanem önkéntesekből álló szerver tulajdonosok, és ezért egyszerűen nem lehet mit eladni, hiszen a felhasználók kezében van a hálózat.

Van hátránya is azért. Kevésbé felhasználó barát megérteni a működését egy ilyen rendszernek, mint mondjuk a facebookét, ahova egyszer regisztrálsz és használod. A födiverzumra regisztráláskor te szervert is választasz, és nekem sem sem volt egyszerű választanom, mert tökre össze voltam zavarodva, hogy mi a francért kell. Melyik szervert válasszam, és miért pont azt? Miért ne a másikat? Lényegében tök mindegy és utána költözni is lehet egyikről a másikra, de tény, hogy egy olyan felhasználót könnyen elijeszt ez az egész, aki nem informatikus, vagy nincs türelme, nyelvtudása (néha ugyanis szükséges az angol, nincs minden lefordítva), vagy csak nem perverziója az alternatív közösségi oldalak világa, mint mondjuk nekem.

Összességében mindenképpen meg ér egy misét csatlakozni a fediverzumba, és csak remélni tudom, hogy előbb vagy utóbb, de a fősodor nagy vállalatai eltörpülnek és a verseny ki tud egyenlítődni a kisebb közösségi oldalak javára.

Szólj hozzá

vélemény Mastodon födiverzum